Hankkeet

Suomen kirjainstituutin säätiön hankkeissa tutkimme, kehitämme ja kokeilemme kirjakulttuurin, lukemisen edistämisen ja kulttuuriperinnön vaalimisen malleja ja käytäntöjä. Hankkeilla edistetään säätiön strategisia päämääriä, kuten vaikuttavuutta, saavutettavuutta ja yhdessä tekemistä.

Nykyiset

Pelimannimusiikkia ja pääsiäisloitsuja – Sastamalan seudun museon audiovisuaalisen kokoelman digitointihanke

Sastamalan seudun museo

Sastamalan seudun museon hankkeessa järjestetään, luetteloidaan ja digitoidaan toistaiseksi fyysisessä muodossa oleva audiovisuaalinen kokoelma. Erilaisille ääninauhoille, VHS-kaseteille, CD- ja DVD-levyille sekä kaitafilmeille tallennettu kokoelma muodostaa museon aineettoman kulttuuriperinnön ytimen ja tarjoaa näkökulmia alueen lähihistorian tapahtumiin ja arkielämään. Hanke edistää museon mahdollisuutta tallentaa aineetonta kulttuuriperintöä jatkossa suunnitelmallisesti ja perustellusti.

Saattamalla merkittävää paikallista perinnettä sisältävä aineistokokonaisuus digitaaliseen muotoon parannetaan sen saavutettavuutta yleisölle. Hanke tarjoaakin jokaiselle kiinnostuneelle mahdollisuuden osallistua kulttuuriperintötyöhön niin aineiston kontekstitietojen täydentämisen kuin yleisötapahtumien muodossa. Osana hanketta tehdään myös ehdotus paikallisesta aineettomasta ilmiöstä Museoviraston ylläpitämään Elävän perinnön wikiluetteloon, jossa ei toistaiseksi ole vielä sisältöä Sastamalan alueelta.

Aikataulu: 2024

Rahoittaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö

Yhteyshenkilö:

Projektityöntekijä Elisa Kujansuu

044 493 9256, elisa.kujansuu(at)pukstaavi.fi

Historian koti – Sastamalan seudun museon perusnäyttelyprojekti

Sastamalan seudun museo

Tornihuvilaan suunniteltavan Historian koti -perusnäyttelyn suunnittelutyö etenee asiantuntijayhteistyöllä. Syksyllä 2022 toteutetussa Näyttely Sastamalasta -projektissa kartoitettiin osallistavasti eri kohderyhmien ajatuksia, ideoita ja ehdotuksia tulevasta perusnäyttelystä. Vuonna 2023 suunniteltiin näyttelyn toteutusvaihtoehdot.

 

Yhteyshenkilöt:

Museonjohtaja Marja Hänninen-Tolvi
050 313 1414, marja.hanninen-tolvi(at)pukstaavi.fi

Amanuenssi Emma Kurki (näyttelyn käsikirjoitus)
050 313 1416, emma.kurki(at)pukstaavi.fi

Menneet

Pelastetaan kirja!

Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi

Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi tuotti digitaalisen verkkoalustan Pukstaavin Pako museosta -näyttelykonseptin ympärille vuoden 2023 aikana. Verkkoalusta sisältää sekä virtuaalisen museonäyttelyn että digitaalisen pakopelin. Verkkoalusta täydentää ja laajentaa fyysistä näyttelykokemusta ja tarjoaa kasvattajille uudenlaisen ja helposti käytettävän kirjallisuuskasvatuksellisen työvälineen. Virtuaalinäyttely ja digitaalinen peli käsikirjoitettiin osaksi v. 2023 avautunutta Pako museosta III -näyttelyä. Virtuaalinäyttelyn yhden näyttelyhuoneen sisälle käsikirjoitettiin ja tuotettiin digitaalinen pakopeli. Verkkoalustan sisältöjä lähestytään Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteiden kautta kannustaen käyttäjiä pohtimaan kirjan ja lukemisen merkitystä.

Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat Sastamalan kaupungin ja Kokkolan kaupungin perusopetus, Pohjanmaan Lastenkulttuuriverkosto Bark sekä Suomen Kirjainstituutti. Hankkeen työryhmään kuuluivat edellä mainittujen lisäksi Sastamalan ja Kokkolan 5. ja 6. -luokkien ja yläkoulujen oppilaita.

Digitaalisen verkkoalustan kohderyhmänä ovat alakoulujen 5. ja 6. -luokkalaiset, yläkoululaiset sekä kasvattajat. Suomen- ja ruotsinkielinen verkkoalusta tukee osaltaan sekä äidinkielen että historian opetussisältöjä.

Aikataulu: 2023

Rahoittaja: Museovirasto

Yhteyshenkilö:
Intendentti Mari Immonen
050 313 1411, mari.immonen(at)pukstaavi.fi

Lukuintoa pelaamalla – Digitaalinen pakopeli pirkanmaalaisista kirjailijoista ja kuvittajista

Suomen Kirjainstituutti ja Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi

Suomen Kirjainstituutin ja Suomalaisen kirjan museo Pukstaavin toteuttamassa hankkeessa luotiin digitaalinen pakopeli, joka ammentaa sisältönsä pirkanmaalaisista kirjailijoista ja kuvittajista, heidän työstään ja teoksistaan sekä taitelijoiden kotipaikkakunnista. Digitaalinen peli yhdistää uudenlaisella tavalla kirjallisuusaiheisen verkkonäyttelyn sekä pakopelimäiset pulmat toisiinsa.

Digitaalinen peli on kaikille avoin ja maksuttomasti käytössä. Hankkeen päätavoitteena on lisätä lasten ja nuorten lukuintoa elämyksellisellä ja osallistavalla tavalla sekä tehdä pirkanmaalaisten kirjailijoiden ja kuvittajien työtä tunnetummaksi. Hankkeen kautta halutaan edistää kirjallisuuden tuntemusta, vahvistaa ymmärrystä kirjan kulttuurihistoriasta ja yhteiskunnallisesta merkityksestä, parantaa kirjakulttuurin saavutettavuutta sekä kehittää alueen matkailu- ja kulttuurialaa.

Aikataulu: 2023

Rahoittaja: Operaatio Pirkanmaa

Yhteyshenkilö:
Intendentti Mari Immonen
050 313 1411, mari.immonen(at)pukstaavi.fi

Apteekkarin aikaan 

Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi ja Sastamalan seudun museo

Apteekkarin aikaan -hankkeessa toteutettiin kaikille avoin mobiilipeli ja museoiden piha-alueelle pelissä hyödynnettävät opastekyltit. Pelissä erilaiset pulmat ja historiaan perustuva fiktiivinen tarina tuovat Bäckmanin talossa toimineiden apteekkarien historian esille uudella tavalla. Piha-alueen kyltit keskittyvät tontin, sen rakennusten ja asukkaiden historiaan.

Pelin suunnittelussa painopisteitä olivat helppokäyttöisyys ja saavutettavuus. Pelillisestä sisällöstä sekä pelin ja kylttien suunnittelusta vastasi projektityöntekijä Tatu Henttinen ja pelin digitaalisen rungon ja sen visuaalisuuden toteutti Memorandum Unlimited Oy.

Aikataulu: 2021

Yhteistyökumppanit: Sastamalan Oppaat, Sastamalan Opisto

Rahoittaja: Museovirasto

Mustavalkoinen kuva vanhasta kivitalosta, lapsi leikkii edustalla.

Vpl. Pyhäjärvi-kokoelman kartoitus

Sastamalan seudun museo

Viipurin läänin Pyhäjärven kulttuurihistorian tallentaminen alkoi Sastamalan seudun museossa 1950-luvun lopulla. Vuosikymmenten saatossa esineitä, valokuvia, kirjoja ja arkistomateriaalia on karttunut kokoelmiin runsaasti. Vpl. Pyhäjärvi-Säätiön ja Sastamalan seudun museon yhteishankkeessa kartoitettiin ja digitoitiin museon Pyhäjärvestä kertova kokoelma. Projektityöntekijä Jussi Lahtinen toteutti hankkeen 1.3.-31.5.2020.

Aikataulu: 2020

Yhteistyökumppanit: Vpl. Pyhäjärvi -säätiö

Yhteyshenkilö:

Amanuenssi Emma Kurki

050 313 1416, emma.kurki(at)pukstaavi.fi

Museotyöntekijä kokoelmalaatikon kanssa varastotilassa.

 

Jalkautuva museo

Sastamalan seudun museo

Keväällä 2019 päättyneessä Jalkautuva museo -hankkeessa kehitettiin uudenlainen toimintamalli alueen kulttuuriperinnön tallentamiseen ja esittämiseen. Hankkeen aikana museolle valittiin kyläkumppani, joka oli Keikyän museo- ja kotiseutuyhdistys. Yhdistyksen vapaaehtoisten kanssa testattiin toimintatapaa, jossa kyläkumppani valitsi aiheen, jota tallennettiin yhdessä museon kanssa. Pilottiprojektissa tallennettiin paikalliseen sarvikampaperinteeseen liittyvää aineistoa kuten valokuvia, muistoja sekä tietoja vanhoista työtavoista ja kampaverstaista.

Aikataulu: 2018-2019

Yhteistyökumppanit: Sastamalan kylät ry., Sastamalan kulttuuripalvelut, Sastamalan kirjasto, Sastamalan Opisto sekä Pirkanmaan maakuntamuseo

Rahoitus: Museovirasto, kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden osallistavia hankkeita

Yhteyshenkilö:

Intendentti Mari Immonen

050 313 1412, mari.immonen(at)pukstaavi.fi

Kammanteon työvälineitä

 

Lukukokemukset talteen

Suomalaisen kirjan museo Pukstaavi

Lukukokemukset talteen- hankkeessa kerättiin ja tallennettiin suomalaisten lukukokemuksia. Hankkeessa luotiin vuonna 2018 tarkoitukseen verkkokeruualusta. Lukukokemuksia keräämällä museo haluaa selvittää, mitä suomalaiset lukevat ja millaisia lukukokemuksia heillä on. Hankkeen päättymisen jälkeen keruukampanjoita toteutetaan vuosittain erilaisista kirjallisuuden aiheista. Tiedot talletetaan Pukstaavin kokoelmiin ja kerätty aineisto saatetaan myös tutkijoiden ja yleisön nähtäville. Tutustu tämänhetkiseen keruuseen osoitteessa lukukokemus.fi

Aikataulu: 2018

Rahoitus: Museovirasto

Yhteyshenkilö:

Amanuenssi Emilia Heikkilä

050 313 1408, emilia.heikkila(at)pukstaavi.fi

 

Ihminen lukee kirjaa nojatuolissa.